توسط : مهرداد مقدسی
فعال اینترنتی، سهیل عربی | مدیر صفحه فیسبوکی نسلی که دیگر نمی خواهد سوخته باشد| که از حدود یکسال پیش در بند ۳۵۰ اوین در بازداشت موقت بود، به اتهام سب النبی و امامان در دو دادگاه جداگانه به اعدام و سه سال حبس محکوم شد.
سازمان دیدهبان حقوق بشر روز سهشنبه دوم دسامبر (۱۱ آذر) طی بیانیهای صدور حکم اعدام برای سهیل عربی آن هم به دلیل نوشتن در فیس بوک را محکوم کرد.
بنا بر گفته اریک گلداشتاین مسوول بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیدهبان حقوق بشر : "این شوکآور است که کسی تنها به دلیل نشر مطالبی در اینترنت که توهینآمیز یا بیاساس تلقی میشوند، به اعدام محکوم شود. ایران باید هرچه زودتر در قوانین جزایی خود که بیان آزادانه و مسالمتآمیز عقاید را جرم میانگارد، تجدید نظر کند. بهخصوص در مواردی که مجازات اعدام برای اینگونه اعمال در نظر گرفته شده است".
این حکم در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید شد و پرونده وی به اجرای احکام شعبه ۷۶ کیفری استان به ریاست قاضی خراسانی ارسال شد.
در حال حاضر "عربی " منتظر پاسخ درخواست اعاده دادرسی پروندهاش می باشد.
اما غلامحسین محسنی اژهای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال عفو سهیل عربی گفت:"فعلا عفو مطرح نیست و به عنوان مفسد فی الارض حکمش صادر شده، اما درخواست اعاده دادرسی شده که پرونده اش دوباره بررسی شود".
این در حالی است که برخی رسانه های خبری از اتهام تجاوز به عنف توسط سهیل عربی خبر داده اند، اتهامی که پیشتر نیز در پرونده محسن امیراصلانی که به اتهام بدعت در دین محاکمه شده بود، مطرح شد و پس از اعدام او و اعتراضات فراوان به آن، مقامات قضایی ایران ادعا کردند که وی نه به دلیل بدعت در دین بلکه به جرم تجاوز به عنف اعدام شده است.
وکیل سهیل عربی میگوید از آنجا که موکلش تحت شکنجه به این اتهام اعتراف و در دادگاه نیز اظهار پشیمانی کرده، مشمول ماده ۲۶۳ میشود و نباید اعدام شود.
طبق ماده ۲۶۲ قانون جدید مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، "هرکس به پیامبر یا انبیا دشنام دهد یا قذف کند سابالنبی است و به اعدام محکوم میشود".
سهیل عربی، ۳۰ ساله با یک فرزند ۵ ساله نزدیک به ۱۰ ماه است که در زندان به سر میبرد و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین است.

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر