۱۳۹۴ فروردین ۲۷, پنجشنبه

آموزش کلام مقدس/ مرقس 2



گردآوری از سلسله دروس کلاس اسکایپی معلم در مسیح نیما رزیانی
نوشته: مهرداد مقدسی
شفای مرد افلیج
 1   و بعد از چندی، باز وارد کفرناحوم شده، چون شهرت یافت که در خانه است،
 2   بی‌درنگ جمعی ازدحام نمودند به قسمی که بیرون در نیز گنجایش نداشت و برای ایشان کلام را بیان می‌کرد.
می بینیم که عیسی در  اینجا کلام را بیان می کرد و برای چندمین بار در انجیل این مساله را می بینیم، پس تاکید بر تعلیم است. تعلیم برای ایمانداران از نان شب واجب تر است می دانیم که بسیاری کلیسا هست که مثل رباط به آن داخل می شوند و خارج می شوند ولی کلیسا باید تعلیم داشته باشد اگر کلیسای شما ایماندار مسیحی تعلیم ندارد از آنها بخواهید و اگر نشد خارج بشوید. و خیلی از کلیساها هستند که تعالیم غلط در آنها ارایه می شود و ایمانداران اگر تعلیم غلط دیدند باید  ایراد را بگویند.
نکته: بی درنگ اینجا ما را به یاد عجول بودن پطرس نویسنده "جوگیر" و احساساتی کتاب مرقس می آورد.او می خواهد همه چیز را سریع بیان کند.
3   که ناگاه بعضی نزد وی آمده مفلوجی را به دست چهار نفر برداشته، آوردند.
4   و چون به‌سبب جمعیت نتوانستند نزد او برسند، طاق جایی را که او بود باز کرده و شکافته، تختی را که مفلوج بر آن خوابیده بود، به زیر هشتند.
این باب را می توان قهرمانان ایمان نام نهاده چونکه اگر دقت کنیم جمعیت زیادی وجود دارند. چرا؟ چون شرایط را که نگاه می کنیم عیسی توی خانه است و خانه هم پر است وجا برای کسی نیست حالا یک عده یک مفلوج را میاورند ولی دستشون به عیسی نمی رسد آن مفلوج را به بام خانه می رسانند و بدون اینکه فکر کنند ممکن است خسارت وارد کنند به خانه، سقف خانه را بر می دارند و این نشان میدهد که یک چیز برای این افراد مهم بوده. فقط مهم است که دوستشون نجات پیدا کند یعنی دوستشون مثل خودشون عزیز بوده . آیا ما مثل اینها کلام عیسی را نزد دیگران می بریم  الان ما یک مفلوج داریم و می دانیم که کسی که افلیج است ایمانی براش باقی نمانده دل ودماغی برای ایماندار شدن ندارد و قهرمانان ما سعی در نجات و ایماندار کردن این شخص را دارند پس بیاد داشته باشیم خیلی ها به کلیساها می آیند و بی ایمان خارج می شوند ما زود این شخص را قضاوت می کنیم، چرا چون ایمانی برای این شخص نیست دل و دماغی ندارد آیا ما حاضریم برای این شخص بی ایمان چکار کنیم آیا می توانیم چون قهرمانان ایماندار در مرقس عمل کنیم؟ وظیفه کلیسا این است  همچنین وظیفه هر یک از ما این است که مفلوجان و به عبارتی بی ایمانان را نزد عیسی ببریم و در حالی که می دانیم موانع همیشه هست چه باید انجام بدهیم ؟ ما باید مثل این قهرمانان هر کاری می توانیم انجام بدهیم  چون نقش ما اینجا نقش کاهن است و کاهن کسی است که شفاعت می کند برای بی ایمانان و چونکه شما دارید شفاعت می کنید برای یک نفر دیگر پس نقش شما نقش کاهن است.
نکته: دیگر اینکه کار عیسی چه بود دور کردن و جداکردن ما از گناه است.
نکته: دیگر اینکه بزرگترین مشکل و بیماری بشر امروز و این دوره و زمانه ما چه چیزی است؟  گناه است.
پس وظیفه ما دور کردن مردم از گناه است.
سووال گناه از دیدگاه خدا یعنی چی؟ جواب: ازدید خداوند برای تعریف گناه چند مورد را باید بدانید
یک -  گناه این نیست که ما این کار را بکنیم و این کار را نکنیم به عبارتی بکن و نکن ها  منشع در تفکر مذهبی ما دارند چون مذهب است که بکن و نکن دارد مثلا آیا ده فرمان را انجام بدهیم یا ده فرمان را انجام ندهیم.
 نکته: خدا ده فرمان را داد که ما چکار کنیم؟ عده زیادی از روحانیون می گویند خدا ده فرمان را داد که ما انجام بدهیم تا عادل شمرده شویم اما نکته مهم این است که خدا شریعت را به ما داد تا بفهمیم که قادر نیستیم ده فرمان را انجام بدهیم نمی توانیم این ده فرمان را به جا آوریم یعنی اینکه ما باید بدانیم که قادر به انجام ده فرمان نیستیم. و این هم مهم است که بر اساس کلام هر کدام از این فرامین انجام نشود یعنی ما در بقیه آن هم قبول نمی شویم و عادل محسوب نمی شویم.شاید شما بگویید من قتل نکردم دزدی نکردم ممکنه ما بیشتر این فرمان ها را انجام بدهیم و به جا بیاوریم اما یک یا دو تا از این فرمانها را می شکنیم یا حتی هر ده تا را ممکنه انجام ندهیم.
دوم -  گناه ازدید کلام یعنی هر مسیری غیر از مسیری که خدا برای ما در نظر گرفته است. یعنی ما تا قبل از اینکه وارد مسیر حیات یعنی عیسی مسیح بشویم همه  در گناه بودیم چون در مسیر درست نبودیم به عبارتی گناه یعنی در آن جریان حیات قرار نداشتن    نه بکن و نکن ها و به عبارتی دیگر وقتی ما در مسیری غیر از مسیر خدای حقیقی هستی یعنی همه چیز زندگی ما در اشتباه است. وتا قبل از آمدن عیسی به قلبمان همه در مسیر اشتباه بودیم.
سوم -   باید به این نکته توجه کنیم که عیسی مسیح گفت من راه هستم. ما یا در مسیر و راه درست قرار داریم یا نداریم اگر در مسیر درست قرار نداریم پس گناهکار هستیم.
چهارم -  عیسی مسیح بزرگترین مشکل انسان را گناه می داند چون در کلام می بینیم وقتی کسی را شفا می دهد می گوید برو گناهان تو آمرزیده شد پس اول پاک شدن گناه و اشتباه از فرد برای عیسی مسیح مهم است.
5   عیسی چون ایمان ایشان را دید، مفلوج را گفت، ای فرزند، گناهان تو آمرزیده شد.
نکته عیسی می داند مشکل شخص گناه آن شخص است نه فلج بودن او.
6   لیکن بعضی از کاتبان که در آنجا نشسته بودند، در دل خود تفکّر نمودند
 7   که چرا این شخص چنین کفر می‌گوید؟ غیر از خدای واحد، کیست که بتواند گناهان را بیامرزد؟
 نکته: آیه در اثبات خداوند بودن عیسی ( چرا عیسی اول گناهان را می بخشید بعد شفا می داد؟ جواب شخصی که دچار مشکل است رمقی نداره و عیسی هم می داند که عامل، گناه است و از طرفی همیشه فریسیان و یهودی ها بودند و آنها و مردم دنبال معجزه بودند و اگرعیسی اول شفا می داد بنابر این مردم می رفتند و روحانیون هم می گفتند خوب بس است و همه چی تمام می شد ولی اولویت مسیح گناه انسان بود و در معجزه ها این را یاد آوری می کرد.)
 8   در ساعت عیسی در روح خود ادراک نموده که با خود چنین فکر می‌کنند، بدیشان گفت، از بهر چه این خیالات را به‌خاطر خود راه می‌دهید؟
 9   کدام سهلتر است؟ مفلوج را گفتن گناهان تو آمرزیده شد؟ یا گفتن برخیز و بستر خود را برداشته بخرام؟
نکته مهم آیه هفت:عیسی خداوند است "آمین" به قول مردم حاضر در آن مکان مگر چه کسی غیر از خداوند قادر به آمرزش گناهان انسان است.
نکته: سووال، فرق پسر خدا با پسر انسان چیست؟ جواب: در انجیل وقتی گفته می شود پسر انسان بر جسمانی بودن و جسمانیت خدا تاکید داره و  وقتی که گفته می شود پسرخدا بر الوهیت خدا تاکید دارد.
باید بدانیم یهودیان در آن موقع کلمه پسر خدا را خیلی خوب درک می کردند و در مورد آن می دانستند زیرا در دانیال به این مورد اشاره شده است.
دانیال 7، 13   و در رویای‌ شب‌ نگریستم‌ و اینک‌ مثل‌ پسر انسان‌ با ابرهای‌ آسمان‌ آمد و نزد قدیم‌الایام‌ رسید و او را به‌ حضور وی‌ آوردند.
پس یهودیان این مفهوم را کامل می دانستند.پسر انسان با ابرهای آسمان  یعنی دانیال نبی در هفتصد سال قبل به این مساله اشاره کرده.
ونکته دیگری هم در این آیه هست و اینکه ما می دانیم عیسی در آمدنش بر روی ابرها خواهد آمد به عبارتی همانطور که رفته است،  برمی گردد.
مرقس 14، 62   عیسی گفت، من هستم؛ و پسر انسان را خواهید دید که برطرف راست قوّت نشسته، در ابرهای آسمان می‌آید.
نکته:خداوندی عیسی اینجا هم گفته شده واین بسیار مهمه برای دفاعیات یک ایماندار و باید یاد بگیریم
نکته: من هستم یعنی بعد خداوندی عیسی بر طبق خروج باب 3  و بلافاصله از پسر انسان و بعد انسانی خودش یاد کرده.
پیدایش 3،  14    خدا به‌ موسی‌ گفت‌: «هستم‌ آنکه‌ هستم‌.» و گفت‌: "به‌ بنی‌اسرائیل‌ چنین‌ بگو: اهْیه‌ (هستم‌) مرا نزد شما فرستاد".
پیدایش 17،  1   و چون ابرام نود و نه ساله بود، خداوند بر ابرام ظاهر شده، گفت: "من هستم خدای قادر مطلق. پیش روی من بخرام و کامل شو". 
8   در ساعت عیسی در روح خود ادراک نموده که با خود چنین فکر می‌کنند، بدیشان گفت، از بهر چه این خیالات را به‌خاطر خود راه می‌دهید؟
نکته: این آیه هم خداوندی عیسی را نشان می دهد ما اسرار را در کلام زیاد می بینیم .عیسی در روح خود ادراک نمود یعنی فهمید چه فکری در سر آنها بود یعنی اینجا به دانای مطلق بودن خدا و به قادر مطلق بودن خدا پی می بریم. چه کسی می تواند فکر و نیت های دل دیگران را بخواند؟ چه کسی قادر است خیالات انسان را بخواند؟  الی خداوند چه کسی قادر به انجام این کار است پس خداوند ما عیسی اینجا داره خودش را معرفی می کند.
از ایرادهایی که به آیین مسیحی گرفته می شود این است که خیلی ها می گویند عیسی در هیج جا نگفته است که خداست.!
غیر از آنچه در بالا به آن اشاره شد یک نکته مهم در تاریخ یهود وجود داشته و دارد و آن هم کلمه" هستم " می باشد این کلمه را خداوند در معرفی خود به پیامبرانش چون ابراهیم به کار برده و یهودیان آن زمان این کلمه را به خوبی می شناختند و حتی به عیسی می گفتند تو چطور به خودت جرات میدهی و میگویی "من هستم"
 10   لیکن تا بدانید که پسر انسان را استطاعت آمرزیدن گناهان بر روی زمین هست. مفلوج را گفت،
نکته: باز هم یک آیه برای خداوندی عیسی قدرت آمرزش انسان.
اگر به کلمات پیش روی همه دقت کنید خواهید دید این معنی را می دهد، همه دیدند و حیران شدند و در اصل ما در روز سبت آمرزش گناهان معجزه و خیلی چیزها ی دیگر را همزمان می بینیم.
11   تو را می‌گویم برخیز و بستر خود را برداشته، به خانه خود برو!
 12   او برخاست و بیتأمّل بستر خود را برداشته، پیش روی همه روانه شد بطوری که همه حیران شده، خدا را تمجید نموده، گفتند، مثل این امر هرگز ندیده بودیم!

نکته:میگوید پیش روی همه یعنی اینجا یهودیان همه دیدند و کامل حیران شدند و خداوندی عیسی را دیدند.
ضیافت در خانه متی
 13   و باز به کناره دریا رفت و تمام آن گروه نزد او آمدند و ایشان را تعلیم می‌داد.
نکته: باز هم تاکید بر تعلیم را می بینیم.
14   و هنگامی که می‌رفت لاوی ابن حلفی را بر باجگاه نشسته دید. بدو گفت، از عقب من بیا! پس برخاسته، در عقب وی شتافت.
نکته:  لاوی ابن خلفی همان جناب متی باجگیر است و باجگیر ها هم که همه می دانند چه کاره بودند.درفرهنگ یهود باجگیرها کثیف ترین قشرجامعه بودند چون خودشون یهودی بودند و مالیات را از یهودی می گرفتند و یه مقداری از آن را هم خودشون بر می داشتند/کش می رفتند/ و بقیه را می دادند به رومی ها  به عبارتی خائن و مزدور بودند و برای همین تمام قوم اینها را لعن و نفرین می کردند و عیسی اینجا دنبال یک همچین شخصیتی می رود. در اصل به یاران عیسی که نگاه می کنیم همه به نوعی از همین طبقه و اقشار آن زمان بوده اند!
نکته: عیسی ایمانداران را بر می گزیند زیرا در اینجا عیسی به سراغ متی رفت و نه برعکس زیرا عیسی میگوید از عقب من بیا و متی بلافاصله به دنبال عیسی حرکت می کند پس نتیجه می گیریم که براساس کلام که می گوید: من شما را برگزیدم و هر کدام ما برگزیده عیسی هستیم.
شاهد، یوحنا 15، 15:   دیگر شما را بنده نمی‌خوانم زیرا که بنده آنچه آقایش می‌کند نمی‌داند؛ لکن شما را دوست خوانده‌ام زیرا که هرچه از پدر شنیده‌ام به شما بیان کردم.
 16   شما مرا برنگزیدید، بلکه من شما را برگزیدم و شما را مقرّر کردم تا شما بروید و میوه آورید و میوة شما بماند تا هر چه از پدر به اسم من طلب کنید به شما عطا کند.
نکته: برگزیدم مقرر کردم بروید و میوه آورید  این که گفته می شود هر چه طلب کنید از خداوند می گیرید در اینجا می بینیم که شرط دارد و شرط این است که باید میوه آورید و میوه شما بماند یعنی در مسیح و کلام باشید و عمل کنید واین مداومت هم داشته باشد.
پس حالا می فهمیم چرا بعضی مواقع دعاهای ما جواب نمی دهد. میوه چی هست؟ تواضع؛حلم،پرهیزکاری،.... که باید در ما باشد و بماند نمی شود بگوییم من فروتنی دارم به مدت یک ماه و بعدش دیگه ندارم فروتنی و یا هر خصلت مسیحی باید در ما باشد وباید در ما بماند.
یادمان باشد نجات مجانی است و هدیه خداست اما باید بعد نجات میوه داد و این مهم است که همه آنها که ایمان می آورند پایدار نمی مانند.
پس ملکوت خداوند را بدست آوردن کار آسانی نیست.
سوال رهبران مذهبی درباره روزه
  15   و وقتی که او در خانة وی نشسته بود، بسیاری از باجگیران و گناهکاران با عیسی و شاگردانش نشستند زیرا بسیار بودند و پیروی او می‌کردند.
 نکته : جناب متی گناهکار تمام دوستان و رفیقان گناهکار خودش را به کنار عیسی آورده بود این یک درس دارد شخصی که در گناه است در یک زندگی بد بوده می تواند بعد از نجات بسیاری را که مثل خودش بودند نجات بدهد. و نکته دیگر اینکه کلام اینجا می گوید این گناهکاران عیسی را پیروی می کردند وما نمی بینیم یهودیان و فریسیان چنین پیروی داشته باشند. شاید بتوان گفت:"معتادان این قرن همان جزامی های قرون اولیه هستند چون می بینیم قیافه های داغون  زشت و از جامعه بریده هستند".
16   و چون کاتبان و فریسیان او را دیدند که با باجگیران و گناهکاران می‌خورد، به شاگردان او گفتند، چرا با باجگیران و گناهکاران اکل و شرب می‌نماید؟
 نکته: گیر دادن شروع شده در حالی که قلب هایشان پر از کثیفی و خباثت است و همین الان هم کشیش و اسقف هایی هستند درست مثل فریسی ها و صدوقی های آن زمان
52   وای بر شما ای فقها، زیرا کلید معرفت را برداشته‌اید که خود داخل نمی‌شوید و داخل شوندگان را هم مانع می‌شوید.
 53   و چون او این سخنان را بدیشان می‌گفت، کاتبان و فریسیان با او به شدّت درآویختند و در مطالب بسیار سوالها از او می‌کردند.
 54   و در کمین او می‌بودند تا نکته‌ای از زبان او گرفته، مدّعی او بشوند.
نکته: اینجا نیت دل علمای دین را می بینیم  وعیسی میگوید وای بر شما ای فقها و کاتبان و فریسیان و به شدت با آنها درآویخت.
فریسی ها فکر میکردند کلید فهم کلام فقط در دست آنهاست و الان هم خیلی ها اینطور فکر می کنند.
شاهد: متی 19، 2 و گروهی بسیار از عقب او آمدند و ایشان را در آنجا شفا بخشید.
 3   پس فریسیان آمدند تا او را امتحان کنند و گفتند، آیا جایز است مرد، زن خود را به هر علّتی طلاق دهد؟

 نکته هرجا کلام خدا گفته می شود خیلی ها علیه آن برخاسته اند واین در زمان نوح هم بوده و حالا هم همینطور است. در حال حاضر هم خیلی افراد به کلیسا می آیند برای گیردادن و سنگ انداختن.

گردآوری از سلسله دروس کلاس اسکایپی معلم در مسیح نیما رزیانی
نوشته: مهرداد مقدسی

هیچ نظری موجود نیست: