۱۳۹۳ مهر ۴, جمعه

چرخش از نوع قهرمانانه در اخبار بی بی سی


 ديدارروحانی با کامرون، بازتاب گسترده ای در روزنامه های جهان و ايران داشت این نخستین دیدار سران کشورها پس از ۳۵سال آن هم به طور مستقیم و رو در رو بوده است.
بیشتر رسانه های ایران از جمله  روزنامه های شرق، ايران، آرمان، ابتکار، فرهيختگان، شهروند، آفتاب يزد، دنيای اقتصاد، گسترش صنعت، تعادل، و اعتماد صفحه اول خود را به این ديدار اختصاص داده و از آن نوشته اند.
این در حالی است که روزنامه بحث برانگیزی چون کیهان هنوز به این دیدار تاریخی واکنشی نشان نداده است و تنها به ذکر خبر پرداخت.
روزنامه اعتماد پیش از این واقعه با عنوان "پیش‌لرزه‌های یک دیدار احتمالی"به این موضوع پرداخت و نوشت: : «چهره‌های اصولگرا به دیدار انجام‌نشده روحانی- اوباما واکنش نشان دادند.
روزنامه آفتاب یزد نیز از این ملاقات با عنوان تهدید جدید دلواپسان علیه حسن روحانی و همچنین  طرح عدم کفایت در صورت دیدار با اوباما گزارش داد.
 روزنامه جوان با نقل قول علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، تماس تلفنی سال گذشته روحانی و باراک اوباما را زیاده‌روی توصیف کرده و برخی از رسانه‌های ایران را به دلیل انتشار اخباری درباره دیدار احتمالی روسای جمهور ایران و آمریکا متهم کرده که ستون پنجم دشمن هستند.
اما روزنامه جوان در شماره پنج شنبه خود نوشت محمد جواد ظريف از نظر انگليسی ها «قابل فريب دادن» است.
روزنامه آرمان با ارایه دیدی مثبت به ديدار حسن روحانی و ديويد کامرون از آن به عنوان "ديدار تاريخی در پرونده ايران-انگليس" یاد کرد و روزنامه ايران نيز اين ديدار را «پايان ۳۵ سال رابطه سرد» ارزيابی کرد.
مخالفان این دیدار هم چون کوثری که یکی از شرکت‌کنندگان همایش "ما دلواپسیم" بود که اردیبهشت ماه برای انتقاد و اعتراض به عملکرد تیم مذاکراه‌کننده هسته‌ای ایران برگزار شد. در این همایش دولت روحانی را به سازشکاری و تسلیم در برابر غرب متهم شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره دیدارهای روحانی در نیویورک به سایت خبری "تسنیم"، وابسته به سپاه پاسداران گفت:"رهبری همیشه فرموده‌اند که به غربی‌ها و به مذاکره با آن‌ها خوشبین نیستند، ولی سیاست‌مداران ما خودسرانه این دیدارها را ترتیب داده‌اند".
در همین ارتباط اخبار منتشر شده بر روی سایت بی بی سی نیز دچار تغییرات شده است، درخبرهای  این خبرگزاری از اختلاف نظر مقامات خبری نیست  و ظاهرا در یک تب یک شبه سیاست خبرگزاری با انتشار اخبار سراسر مثبت در تیتر های اول و مهم خود دولت ایران و سیاست های آن را صحه گذاری می کند.
تیترهای اول اخبار بی بی سی بعد از دیدار سران دو کشور خبر از رشد اقتصادی ایران می دهد و از قول بانک مرکزی ایران می نویسد "رشد اقتصادی ایران بعد از دو سال مثبت شد"، در حالی که اصول گرایان در ایران با ذکر آمار و اعداد بسیار حتی از منفی بودن این جنبه مهم اقتصادی در ایران می دهند.
یا در جای دیگر با اشاره به وضعیت تورم در ایران می نویسد "نرخ تورم ایران در یک سال نصف شد" که می تواند تایید سیاست های اقتصادی و در چند پیچ و خم با چرخشی از نوع قهرمانانه تاکید بر عملکرد دولت جمهوری اسلامی حتی در مسایل حقوق بشری در آینده ای نه چندان دور باشد.
در خبری دیگر بر روی سایت این خبرگزاری از قول  روحانی می خوانیم" ایران سرزمین امنیت، ثبات و آرامش است" این را می توان مثالی از چرخشی دیگر از نوع قهرمانانه به شمار آورد.
صحه گذاری بر دخالت های ایران درامور کشورهای دیگر چون عراق،سوریه،لبنان وبسیاری دیگر کشورها را در خبری دیگر با عنوان "تایید نقش سلیمانی در عملیات مقاومت اربیل برابر داعش" به سهولت می توان دید.
این خبر گزاری که در نوشته های  برخی صاحبان قلم ایران با عنوان آیت اله بی بی سی از آن یاد می شود در پیدایش و ظهور بسیاری از رویدادهای اتفاق افتاده در ایران نقش کلیدی و موثر داشته و دارد. می توان انتظار داشت بعد از این شاهد چرخش های از نوع قهرمانانه بسیار در اخبار سایت بی بی سی باشیم.


هیچ نظری موجود نیست: