۱۳۹۳ شهریور ۲۳, یکشنبه

مردم ایران ١٠٠ تن طلا در خانه هایشان ذخیره کرده اند

مردم ایران ١٠٠ تن طلا در خانه هایشان ذخیره کرده اند
http://www.radioshahrvand.com/
توسط مهرداد مقدسی
بنا به گفته عباداله محمدولی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران، در خانه های ایرانیان بیش از ١٠٠ تن طلا انبار شده است. این امر نشان دهنده بی ثباتی اقتصادی و عدم اعتماد مردم به سیاست های اقتصادی دولت است.
این در حالی است که ذخیره ارزی بانک های ایران از طلا بنا بر گزارشی که پنج شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ از سوی بانک مرکزی ایران منتشر شده حدود ۹۵ تن اعلام شده است.
به این ترتیب طلای ذخیره‌شده درخانه ایرانی‌ها بیشتراز ذخایرطلای بانک مرکزی کشور است. اوضاع نامعلوم اقتصادی، مردم را به خرید طلا و ذخیره آن درخانه‌هایشان واداشته است، تا شاید به این وسیله اندوخته های خود را از گزند بی ثباتی های بازار نجات بدهند.
بنا به محاسبه ای ساده از قرار قیمت ۹۶ هزار و ۴۰۰ تومان برای یک گرم طلا، قیمت ارزش طلای ذخیره شده در خانه ایرانیان حدود ۹ ‌هزار و ۶۴ ‌میلیارد تومان برآورد خواهد شد.
بی اعتمادی عامه مردم به سرمایه گذاری خود نشانه ای از رکود اقتصادی حاکم بر بازار ایران است، با این حال حسن روحانی چندی پیش در یک سخنرانی در مشهد از خروج کشور از رکود اقتصادی خبر داد.
مسلما باور مردم ایران به سنت ها و پای بندی های خود به داشتن اندوخته و پس انداز با جمع آوری طلا و مسکوکات از یک سو و از طرفی کاهش سود بانکی و ریزش‌های مکرر شاخص‌های بورس در ماه‌های گذشته و ثبات نسبی و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت دلار، باعث شده که مردم طلا را تنها راه برای حفظ ارزش دارایی خود بدانند.

هیچ نظری موجود نیست: