۱۳۹۳ شهریور ۱۷, دوشنبه

افزایش نگران کننده ایدز و بیماری های روانی در ایران


افزایش نگران کننده ایدز و بیماری های روانی در ایران
توسط مهرداد مقدسی
مسعود مردانی، عضو کمیته ایدز، در باره موج جدید شیوع این بیماری در ایران می گوید:" تعداد مبتلایان به ایدز در ایران به شدت رو به فزونی گرفته است". وی علت این امر را رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده و رعایت نکردن نکات بهداشتی می داند.
مردانی، می‌گوید: "در سال‌های گذشته بیشترین و شایع‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان تزریقی بود. با این‌حال شواهد حاکی از این است که الگوی ابتلا در حال تغییر است و ابتلا در اثر روابط جنسی با شرکای جنسی متعدد بدون استفاده از کاندوم، به شیوه‌ی غالب تبدیل خواهد شد".
اکنون دست اندرکاران این معضل اجتماعی طرحی در دست دارند تا به شناسایی افرادی بپردازند که یا بیماری خود را انکار می کنند و یا از بیماری خود بی اطلاع هستند.
وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ایران به ایدز، می‌گوید: "در حالی که آمار رسمی مبتلایان به ایدز در کشور ۲۸ هزار نفر است، دست‌کم ۷۰ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور وجود دارند که هنوز از بیماری HIV خود خبر ندارند".
این عضو کمیته کشوری ایدز ، متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران را بین ۲۰ تا ۴۵ سال اعلام کرد.
براساس آمار جدید اعلام شده ۸۸.۷ درصد مبتلایان به این بیماری مرد و ۱۱.۳ درصد زن هستند.
بر اساس همین گزارش، در سال گذشته، اعتیاد تزریقی ۴۵.۷ درصد، برقراری رابطه جنسی ۳۷.۹ درصد و انتقال مادر به کودک سه درصد موارد ابتلا به ایدز را تشکیل می‌دهند.
مسعود مردانی با ابراز نگرانی از افزایش شیوع ایدز از طریق "مقاربت جنسی میان جوانان" افزود:"علاوه بر آن، افراد دیگری نظیر روسپی‌ها که آمار آنها به طور غیررسمی در کشور زیاد است نیز در معرض شدید ابتلا به ایدز قرار دارند".
پیش از این هم تعدادی از مقامات دولتی ایران درباره تغییر الگوی ابتلا به ایدز، به الگوی "رابطه جنسی پرخطر" هشدار داده‌اند.
در این راستا مينو محرز، ریيس مرکز تحقيقات ايدز در ایران، در مهرماه ۱۳۹۲ گفته بود که آمارهای جديد شيوع ايدز در کشور حاکی از آن است که "موج سوم" اين بيماری به معنی "شیوع جنسی" آن در کشور آغاز شده است.
این درحالی است که بعد از دستورالعمل رشد جمعیت که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام شد، فروش کاندوم در داروخانه‌ها دیگر به سهولت سابق نیست و اراده‌ی مقامات کشور بر محدود کردن استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری و از جمله کاندوم معطوف شده است.
مسعود مردانی همچنین معتقد است، آمار مبتلایان به اختلا‌لهای روانی نیز در ایران رو به افزایش است و هزینه‌ی درمان بالای این گونه از بیماری‌ها، یک عامل بازدارنده در درمان و حرکت جامعه به سوی سلامت روان می باشد .
در ارتباط با هزینه های سنگین جهت مقابله با بیماری های روانی توان بیمه‌ درمانی کشور در زمینه‌ بیماری‌های روحی و روانی بسیار ناکارآمد است و بیشتر هزینه‌ها را به هیچ‌وجه تقبل نمی‌کند.
پیشتراحمد حاجبی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت و درمان، آمار آخرین میزان شیوع اختلا‌ل‌های روانی در کشور را ۲۳/۶ درصد اعلام کرد.
این مقام مسوول با تاکید بر این‌که میزان مبتلایان احتمالا از این هم بیشتر است، گفت که بیماری‌های در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال شناسایی و بررسی شده است. همچنین سازمان نظام پزشکی کشور نیز اعلام کرد که فقط در شهر تهران دست‌کم ۱۳ درصد شهروندان به بیماری‌های روحی و روانی مبتلایند.

هیچ نظری موجود نیست: