۱۳۹۳ شهریور ۳۰, یکشنبه

آغاز حساس مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ در نیویورک در فضایی ناامید کننده

 

نوشته شده توسط  
آغاز حساس مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ در نیویورک در فضایی ناامید کننده
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه ۱+۵ دیدار خود را در نیویورک آغاز کرده اند.
سخنگوی کاترین اشتون، نیز روز چهارشنبه گفت که خانم اشتون در این روز با محمدجواد ظریف در نیویورک دیدار کرده و گفت‌وگوهای خود را در مورد برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران ادامه داده است.
در همین حال معاون وزارت امورخارجه آمریکا که نمایندگی این کشور در مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ را برعهده دارد، طی سخنانی در دانشگاه جرج تاون پیرامون برنامه اتمی ایران گفت: " تهران نمی‌تواند به جهان بقبولاند که توانایی فعلی‌اش برای غنی‌سازی اورانیوم، مورد پذیرش قرار گیرد".
شرمن در سخنرانی خود در ۲۵ شهریور ماه گفته است طرف‌ها پس از ماه‌ها مذاکره، "با پاسخ‌های بالقوه به برخی پرسش‌های کلیدی آشنا شده‌اند". با این همه او افزوده است "ما همچنان در برخی موارد اساسی با یکدیگر فاصله داریم، از جمله ظرفیت و وسعت غنی‌سازی اورانیوم".
وندی شرمن در سخنرانی خود گفته است که ایران تلاش می کند در مورد موضوع محوری ظرفیت غنی‌سازی، به جهان بقبولاند که "وضع موجود پذیرفته شود". به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا "اینگونه نیست"؛ او افزوده است "اگر اینطور بود، ما وارد این مذاکرات سخت و پرزحمت نمی‌شدیم".
همچنین عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف، پیش از این با تاکيد بر "اختلافات جدی" ميان جمهوری اسلامی و ۱+۵، احتمال دستيابی به توافق نهايی در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بعيد دانسته بود.
همچنین مجید تخت ‌روانچی، از معاونان وزیر خارجه ایران و از جمله اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوهای رو در رو با مقام‌های آمریکایی، ۲۲ شهریور ماه بر "جدی بودن" اختلافات میان تهران و گروه ۵+۱ تاکید کرده و افزوده بود ایران "به هر قیمت و هزینه‌ای" حاضر نیست به توافق دست پیدا کند.
از طرفی وب سایت رسمی علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با انتشار تصویری نتیجه یک سال مذاکرات را بی فایده و مضر توصیف کرد.

هیچ نظری موجود نیست: