۱۳۹۳ مرداد ۱۰, جمعه

تمدید قرار بازداشت صبا آذرپیک برای سومین بار


تمدید قرار بازداشت صبا آذرپیک برای سومین بار
http://www.radioshahrvand.com/
توسط : مهرداد مقدسی
پس از گذشت بیش از دو ماه از بازداشت صبا آذر پیک ، خانواده وی ازتمدید قرار بازداشت این روزنامه نگار منتقد ایرانی خبر دادند.
مادر صبا آذرپیک، اکرم محمدی،در این باره گفت:" برای سومین بار قرار بازداشت صبا تمدید شده است".
محمدی همچنین خبرازامکان آزادی صبا طبق قرار دادستانی تا قبل ازسومین قرار بازداشت وی داد اما دادستان پرونده صبا این مساله را منتفی اعلام کرده است.
در این راستا مادر صبا گفت:" دادستانی قرار بازداشت را تمدید کرد و وقتی مخالفت کردم به من گفتند امیدی نداشته باش که صبا آزاد شود".
خانم محمدی ضمن نگرانی از وضعیت فرزندش در انفرادی و محل نگهداری او گفت: "صبا از روز اول که در دادسرای فرهنگ و رسانه تفهیم اتهام شد به من گفت که او را به بند ۵۹ سپاه می فرستند، بعد از گذشت ۴۰ روز از بازداشتش در تنها تماس تلفنی به من گفت که تنها برای ویزیت دکتر به اوین آورده شده اما به دلیل آنکه بازداشتگاه سپاه در دست تعمیر است به بازداشتگاه دیگر سپاه فرستاده شده است."
صبا آذرپیک روز هفتم خردادماه در بیرون منزل توسط ماموران بازداشت و از آنجا به دادگاه فرهنگ و رسانه برده شد. به گفته مادر این خبرنگار زندانی، او پس از تفهیم اتهام به مادرش گفته که "توسط حفاظت امنیت قوه قضاییه" بازداشت شده است.
پس از بازداشت صبا آذرپیک، ۱۴۷ روزنامه‌نگار ایرانی در بیانیه‌ای بازداشت این روزنامه‌نگار را "غیرقانونی" نامیدند و خواهان آزادی وی شدند.
مادر صبا آذر پیک در ادامه گفت: "درحالیکه آقای روحانی گفته بود که پرونده های سال ۹۱ شکایت وزارت اطلاعات بسته می‌شود، اما صبا در تاریخ ۲۹ و ۳۰ تیرماه به دلیل شکایت سال ۹۱ وزارت اطلاعات در دادگاه انقلاب حاضر شد. او در بازداشتگاه سپاه است و به دلیل اطلاع رسانی از حمله به بند ۳۵۰ اوین توسط قوه قضائیه تحت فشار است."
به گفته اوهنگام ملاقات:"تنها برای ۵ یا ۶ دقیقه صبا را دیدم و اجازه هیچ صحبتی غیر از احوال پرسی به ما ندادند، صبا به شدت تب داشت و دو مهره کمرش نیز بیرون زده بود. به شدت نگران وضعیت جسمی دخترم هستم."
در مورد اتهامات صبا، خانم محمدی گفت: "بازتاب حمله به بند ۳۵۰ اوین برایشان سنگین بوده است و بارها به من گفته‌اند که چرا مسایل ۳۵۰ به نماینده‌ها رسیده است. صبا به دلیل اینکه خبرنگار پارلمانی است و با نماینده‌ها تماس است، سخنان خانواده‌ها را به نماینده منتقل کرد. در پرونده سال ۹۱ نیز آنطور که صبا به من گفته بود تحت فشار بود تا علیه چند نماینده بنویسد که صبا گفته بود نه چیزی دارد نه چیزی می‌نویسد."
مادر صبا آذرپیک با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته عنوان کرد "آنها خیلی خوب می‌دانند که صبا هیچ جرمی انجام نداده است، او تنها اطلاع رسانی کرده و نمایندگان مجلس را از وضعیت مطلع کرده است.مسوولان عنوان شغل روزنامه نگاری را از مشاغل بردارند تا فرزندان ما وارد این شغل نشده و مشکلی برای آنها ایجاد نشود."
صبا آذرپیک پس از افشای ضرب و شتم، بازداشت و توهین‌های صورت گرفته از سوی گشت‌های ارشادی در میدان ونک تهران که خصوصا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم بازتاب وسیعی در رسانه‌های جمعی داشت با شکایت نیروی انتظامی و تهدیدهای مقامات انتظامی روبرو گردید. وی هم اکنون از فعالیت مطبوعاتی کناره گرفته است.
وی با مطرح شدن موضوع مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا پیگیری پرونده قتل این وبلاگ نویس معترض را به عهده گرفت و با پیگیری‌های خود توانست با کشاندن این موضوع به مجلس، از مسکوت ماندن این پرونده مانند پرونده بازداشتگاه کهریزک جلوگیری کند.

هیچ نظری موجود نیست: