۱۳۹۳ مرداد ۲۹, چهارشنبه

واکنش آمریکا به انتقاد ایران از وقایع فرگوسن


واکنش آمریکا به انتقاد ایران از وقایع فرگوسن
 http://www.radioshahrvand.com/
نوشته شده توسط : مهرداد مقدسی
بدنبال حوادث بوجود آمده در فرگوسن در یکی از ایالت های آمریکا برخی از کشورها از جمله ایران، چین، مصر، بحرین، روسیه و زیمبابوه، به پرسش از دولت ایالات متحده در این مورد پرداخته و از واکنش پلیس آمریکا به ناآرامی‌های شهر فرگوسن انتقاد کرده‌اند.
با توجه به اینکه کلیه این منتقدان به سبب نوع نگرش و عملکردهای خود در حوزه های حقوق بشری همواره مورد انتقاد نهادهای بین‌المللی قرار داشته اند، وزارت امور خارجه ایلات متحده آمریکا به این امر واکنش نشان داد.
این در حالی است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در مورد ناآرامی‌های فرگوسن روی وبسایت این وزارت‌خانه نوشته است: "تبعیض هدفمند علیه سیاهپوستان در آمریکا بوسیله پلیس و دستگاه قضایی این کشور و سرکوب اعتراضات مردم در پی حوادث اخیر، نشان بارزی از نقض حقوق بشر و رنگین‌پوستان در آمریکاست، که سالانه اقدام به انتشار گزارشات متعددی از نقض حقوق بشر در کشورها و دولت های مستقل می‌کند".
مرضیه افخم همچنین در این گزارش نوشته است: «تبعیض نژادی موضوعی است که امروزه نگرانی‌های بسیاری را در جامعه آمریکا ایجاد نموده و باید درخواست سیاهپوستان که خواستار عدالت و رفع تبعیض نژادی هستند، شنیده شده وبر اساس موازین حقوق بشری به آن پاسخ داده شود».
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه (۱۹ اوت/ ۲۸ مرداد) در مورد ابعاد بین‌المللی ناآرامی‌های فرگوسن پاسخ داده است. متن این کنفرانس خبری روی سایت اینترنتی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است.
هارف سخنگوی این وزارت خانه در مورد واکنش دولت آمریکا به انتقاد این کشورها نوشت: «ما اینجا در ایالات متحده سوابق‌مان در برخورد با مشکلاتمان را به صورت شفاف و صادقانه و آزادانه در برابر هر کشور دیگری قرار می‌دهیم.وقتی اتفاقی می‌افتد، همان‌گونه که از زبان رییس جمهور شنیدید، ما با آن همان‌طور که گفتم شفاف، صادقانه و روشن برخورد می‌کنیم. و ما، البته، پیشنهاد می‌کنیم دیگر کشورها هم همین رویه را در پیش بگیرند».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتقادها از سوی کشورهای یادشده وارد است، گفت: «ببینید، افراد آزادند هر چه می‌خواهند بگویند. آنچه ما این‌جا عمیقا به آن اعتقاد داریم، آزادی بیان است. اما من شدیدا با این نکته مخالفم که آنچه درفرگوسن رخ می‌دهد، با شرایط در برخی از کشورهایی که نام بردید مقایسه شود».
ماری هارف با تاکید بر این‌که موضوع ناآرامی‌های فرگوسن امری داخلی است، ادامه داد: «همان‌طور که گفتم وقتی ما مشکل یا مورد خاصی در کشورمان داریم، با آن روشن و صادقانه برخورد می‌کنیم. ما اعتقاد داریم که این مهم است و من به‌ویژه کشورهایی را که نام بردید تشویق می‌کنم که همین رویه را در پیش بگیرند. آنها همیشه چنین برخوردی نکرده‌اند و جایی که اعتقاد داشته باشیم بایست این‌طور برخورد کنند، نظرمان را به صراحت بیان می‌کنیم».
خانم هارف همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا نگران آنچه در مورد ایالات متحده گفته می‌شود، نیست، پاسخ داد: «نه، این برای من قابل درک است. بینید، تکرار می‌کنم، افراد آزادند هرچه می‌خواهند بگویند و آزادند در مورد وقایع آمریکا اظهار نظر کنند. من هم آزادم که با مقایسه‌هایی که می‌کنند، مخالف باشم».
این اعتراض ایران به "نقض حقوق بشر در آمریکا" در حالی صورت می‌گیرد که برخورد امنیتی با مسایل اقلیت‌های دینی و قومی از جمله مسیحیان و بهاییان در ایران همواره در صدر انتقادهای بین‌المللی از جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر بوده است و در آخرین مورد کارشناسان، سازمان بین المللی دیده بان حقئق بشر در بیانیه ای به روحانی در مورد وضعیت حقوق بشری ایران تذکر داده اند.

هیچ نظری موجود نیست: