http://www.radioshahrvand.com/
توسط مهرداد مقدسی
در پی شکایت یک وکیل دادگستری و یک شخص حقوقی، وزیر نفت دولت احمدینژاد، به دادسرای کارکنان دولت احضارشد.
پیمان حاجمحمود عطار، وکیل دادگستری و مصطفی ترک همدانی، یکی دیگر از شاکیان این پرونده به اتفاق به طرح این شکایت مبنی بر "تولید بنزین آلوده در واحدهای پتروشیمی" در زمان وزارت مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخته اند.
این دو نفر میگویند که بازپرس پرونده پیشتر نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست را برای تحقیق و پرسش درباره این پرونده احضار کرده بود.
بر اساس گزارش دادگستری اتهام میرکاظمی که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ وزیر نفت بود، "اقدام علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم" ثبت شده است.
این اقدام شاکیان در یازدهم خردادماه ۱۳۹۳ و با تشکیل پروندهای در شعبه ۱۵ بازپرسی در دادسرای کارکنان دولت از وزیر محمود احمدی نژاد صورت گرفته است.
مصطفی ترکهمدانی میگوید: "از آنجا که دلایلی مبنی بر بیماریزا بودن بنزینهای تولیدی پتروشیمی بهدست آمده است، بازپرس پرونده، وزیر وقت نفت را در این زمینه احضار کرده است".
در همین حال رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه کرد که این سازمان اسناد و است.
این در حالی است که معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست پیشتر ضمن اعلام اینکه مدارک لازم در مورد پرونده « بنزینهای آلوده» را به مراجع قضایی ارایه کرده گفته بود:" ما شاکی پرونده بنزینهای آلوده نیستیم اما از ما به عنوان مطلع دعوت شد و سازمان محیط زیست نیز تمام اسناد و مدارک لازم را تحویل داده است".
سازمان محیط زیست طی اسنادی به دادسرا اعلام کرده است که میزان آلایندههای موجود در جایگاههای عرضه سوخت در سال ۹۱ بسیار زیاد بوده و در سال ۹۲ کاهش چشمگیری داشته است.
اتهام میرکاظمی، اقدام «علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم» عنوان شده است و مسعود میرکاظمی، متقابلا از شاکیان به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به رییس قوه قضاییه شکایت کرده است.
میرکاظمی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی را "اقدامی انقلابی" توصیف کرده و گفته است: "جوانان غیور صنعت نفت با تلاش شبانهروزی فشرده و ۲ ماهه که همراه با ابتکار و خلاقیت بود، توانستند تودهنی بزرگی به آمریکا و غرب بزنند".
ایران تا سال ۱۳۸۸، میزان ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین میکرد، اما به خاطر تحریمهای غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمعهای پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیستهای شیمیایی و بعضا خطرناک مانند «امتیبیای» که مادهای سمی و به شدت سرطانزاست، جبران کند.

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر