۱۳۹۳ مرداد ۱۸, شنبه

وضعیت حقوق بشر ایران بازهم زیرسوال رفت


http://www.radioshahrvand.com/
توسط : مهرداد مقدسی
در حالی که گزارشگران ویژه‌ی سازمان ملل متحد بیانیه های تازه ای از ادامه‌ی روند بازداشت، زندانی کردن و بازجویی روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر در ایران را منتشر می کنند،جمهوری اسلامی ایران با دروغ خواندن این استنادات همچنان در  اعمال حرکت های مغایر با خواسته های شهروندی پافشاری می کند.
در آخرین بیانیه  گزارشگران ویژه‌ی سازمان ملل متحد که یکی از امضا کنندگان آن  احمد شهید می باشد شماری چند از کارشناسان مستقل و گزارشگران ویژه‌ سازمان ملل متحد از ادامه‌ روند بازداشت، بازجویی و مقابله با منتقدان در ایران ابراز نگرانی کردند.
 دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر با تاکید بر نادیده گرفتن این مهم بیان داشته است که : خفه کردن شهروندان به دلیل بیان ابراز عقاید خود در ایران غیرقابل پذیرش است.
این بیانیه با اعلام نارضایتی گزارشگران بدون مرز از عملکرد دولت روحانی در یک سال گذشته گفته است:" سازمان گزارشگزارن بدون مرز عملکرد یک ساله دولت حسن روحانی در ارتباط با آزادی رسانه‌ها را مورد بررسی قرار داده و ضمن ابراز ناخشنودی از ادامه وخامت اوضاع به‌رغم تغییر دولت سخن گفته است".
در این بازه زمانی، دست‌کم ۳۶ روزنامه‌نگار، وب‌نگار، نویسنده، فیلم‌ساز و مدافع حقوق بشر در ایران یا بازداشت شدند، یا برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند یا به دادگاه و بازجویی برده شدند.
و همچنین تاکید کرده است که این افراد تنها عقیده‌ی خود را ابراز کرده یا درباره‌ موضوعی از سیاست رسمی انتقاد کردند.
گزارشگران ویژه‌ی حقوق بشر در سازمان ملل متحد به نام ارژنگ داوودی اشاره کرده‌اند که به اتهام "محاربه" به اعدام محکوم شده است. آنها این حکم را بسیار نگران‌کننده وغیرقابل قبول دانسته‌اند.
در همین راستا در گزارش تاکید شده است:"نه تنها این احکام نقض بارز بیانیه‌ جهانی حقوق بشر است، بلکه قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران را هم نقض می‌کند. قوانین ایران حق تجمعات مسالمت‌جویانه را به رسمیت شناخته است و حکم اعدام را تنها برای اعضای گروه‌های مسلح پیش‌بینی کرده است".
این بیانیه از مقامات قضایی و دولتی ایران خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود پایبندی نشان دهند و قوانین خودنوشته‌ خود را نیز نقض نکنند. بیانیه همچنین خواستار آزادی "فوری و بی‌قیدوشرط" همه‌ی افرادی شد که به دلیل ابراز عقیده و انتقاد از مسئولان زندانی شدند.
همچنین نویسندگان بیانیه، خواستار آزادی جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه‌ واشنگتن پست در تهران و همسرش یگانه صالحی خبرنگار روزنامه‌ نشنال در امارات متحده عربی شده اند.
 گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، احمد شهید، و گروهی از کارشناسان این سازمان از جمله کریستف هاینس گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور قضایی و اعدام، دیوید کای گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور آزادی بیان و ماینا کیای گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور مربوط به حق تجمعات مسالمت آمیز از امضاکنندگان اصلی این بیانیه‌اند.
از دیگر مقامات این نهاد بین المللی که در تهیه این بیانیه دست داشته اند مایکل فرست، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور مربوط به مدافعان حقوق بشر و گابریل نول گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور مربوط به وکلای مستقل در جهان می باشند که با امضا آن بر مندرجات بیانیه صحه گذاری کرده اند.
این سازمان روز پنجشنبه (۳۱ ژوییه / ۹ مرداد) نیز ضمن ابراز ناخشنودی از عملکرد دولت یازدهم در رابطه با آزادی رسانه‌ها تصریح کرده بود که به‌رغم وعده‌های روحانی در کارزار انتخاباتی، وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مانند گذشته وخیم است و تغییری در این راستا صورت نگرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: