۱۳۹۳ تیر ۲۰, جمعه

آغاز سرکوب‌های جدید با گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله

http://farsi.iranbriefing.net/

بنا بر گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله وابسته به سپاه پاسداران،  روزیكم تیرماه ، اولین گروه گشت‌های موتوری امر به معروف و نهی از منكر راهی خیابان های تهران شدند.
پارك ها ، مراكز خرید و معابر موجود در محدوده جغرافیایی تعیین شده به عنوان محل ماموریت و توقف گشت‌های موتوری بودند  كه افراد مشخص بسیجی و سپاهی در آن شرکت داشتند.
گروه ” انصار حزب الله” در وبسایت خود اعلام نموده است که این طرح دارای تداوم بوده و ازین پس واحدهای گشت موتوری انصار حزب‌الله در زیر نام امر به معروف و نهی از منکر اقدام به کشت‌های مداوم و برخورد با مسئله بد حجابی و بی حجابی خواهند نمود. در همین رابطه نیز سایت انصار حزب الله با برپایی سمیناری سعی در مشروعیت بخشیدن هرچه بیشتر به این قضیه نموده است که در آن پاسدار علی دواتگر که کارشناس مسائل فرهنگی معرفی شده است، با تفسیر و شرح سعی بر آن داشته تا جلوه‌ی مقبول به این حرکت جدید بدهد. در ادامه متن سخنان علی دواتگر به نقل از سایت انصارحزب‌الله درج گردیده است.
sarolah news
سایت خبری انصار حزب‌الله
یكی از واجبات ۱۰گانه
امر به معروف و نهی از منکر یکی از ده مورد واجب دینی ماست. پس همان طور که نماز خواندن بر ما واجب است امر به معروف و نهی از منکر نیز واجب است. و البته همان طور که واجب است مسائل مربوط به نماز را یاد بگیریم؛ مسائل امر به معروف و نهی ازمنکر هم یاد بگیریم. ضمن اینکه اگر مسائل مربوط به نماز را نداینم؛‌موجب بطلان آن می‌شود و در صورت بطلان نماز از آنجا که یک امر فردی بین ما و خداوند است و به اجتماع ربطی ندارد، اما اگر مسائل امر به معروف و نهی از منکر را ندانیم یک امر اجتماعی است و آنگاه پای حق الناس به میان می‌آید به همین دلیل یک امر مهم است و اگر امر به معروف و نهی از منکر را بلد نباشیم، نباید اصولا وارد این حوزه شویم.
حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مورد امر به معروف و نهی از منکر می‌فرماید: « مگر نمی‌بینید در جامعه به حق عمل نمی‌شود و باطل را نهی نمی‌کنند. در این زمان انسان مومن مرگ را آرزو می‌کند و مرگ در این مسیر جز سعادت نیست.» این شعار ارباب ما حسین بن علی (ع) در امر به معروف و نهی از منکر است. دغدغه ایشان این بود که در آن جامعه به حق عمل نمی‌شود و اصل این است.
رسول اکرم(ص) در مورد امربه معروف و نهی از منکر می‌فرماید:«امربه معروف و نهی از منکر نکند مگر کسی که سه خصلت در او باشد. درامر به معروف و نهی از منکر خود مدارا کند، میانه رو باشد و به آنچه امر به معروف و نهی از منکر کند دانا باشد.»
مراحل ۳گانه
امر به معروف مراحل سه‌گانه‌ای دارد که اولین آن اینکه انسان قلباْ از اینکه معصیت خدا شود ناراحت باشد و کار خلاف را درروح خود منکر بداند و از آن متنفر باشد.
یعنی اگر امر خوبی را مشاهده کند به آن اقبال داشته باشد و از آن خوشش بیاید و آن را ترویج کند. به طور مثال اگر منزل حاج آقافلانی ده شب در ایام نیمه شعبان جشن است یا اگر پسر فلانی ازدواج کرد ویا دختر فلانی باحیاست؛ آن را بگوید وخوشحال باشد.این حداقل امر به معروف است. دومین مرحله امر به معروف این است كه با زبان هشدار دهد و به خوبی‌ها سفارش کند این از آن دسته مواردی است که راهکار دارد.
مرحله سوم هم اقدام عملی در جهت جلوگیری از منکر و ترویج معروف است که این نیازمند تشکیلات است و الان هم در زمان جمهوری اسلامی مربوط به دستگاه‌های حکومتی است. مرحله قلبی برای همه واجب و ترک آن گناه و شریک در گناه شدن است.
مرحله زبانی برای همه کسانی واجب است که دارای بصیرت در دین باشند و عامل باشند مرحله سوم هم در زمان حاکمیت اسلام برعهده ضابطین نیروی انتظامی و قوه قضائییه است. در مرحله زبانی ذکر و نکته بسیار مهم است یکی اینکه شخص آمر به معروف بداند هر معروف واجب است ولی هر واجبی ممکن است معروف نباشد و چنانکه یک واجبی در جامعه معروف نشده باشد امر به آن یا با صرف انرژی زیادی همراه است و یا اساسا امری محال است. یعنی اگر امری واجب باشد ولی معروف نباشد، امر به آن عقیده خیلی از مراجع مشکل و غیر ممکن است.
ansar
گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله در خیابان‌های تهران
شهید مطهری آن را امری محال می‌دانستند. وحضرت آیت الله حائری می‌فرمایند این مثل آن است که دریک سربالایی چیزی را بدون اینکه چرخی زیر آن باشد ، به طرف بالا هل دهید. پس اول باید امر واجب معروف شود. نکته دوم اینکه مذهب خوارج تحت عنوان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر شکل گرفت اما چون فاقد دو شرط اساسی بودند به بیراهه رفتند یکی بصیرت در دین ، دیگری بصیرت در عمل.شهید مطهری در مورد بصیرت در دین می‌فرمایند اگر بصیرت در دین نباشد زیان آن از سودش بیشتر است. اما بصیرت در عمل دو لازمه دارد كه عبارت است از احتمال تاثیر و عدم ترتیب مفسده.
درتبیین این مسئله داستان شیخ شوشتری قابل نقل است است که ایشان در زمان عزیمت به کربلا ، امیر کاروان نماز نمی‌خواند ، مرحوم شیخ به او می‌گوید تو که این قدر برای کاروان زحمت می‌کشی ، چرا نمازت را نمی‌خوانی؟ او در جواب می‌گوید باز کردن چکمه‌هایم و بیرون آوردن آن زمان زیادی می‌برد و لذا زمانی ندارم.مرحوم شوشتری به ایشان میگوید تو نماز بخوان و با همین چکمه‌هابخوان. لذا از آن به بعد شروع به نماز خواندن می‌کند. یعنی امر به معروف تدریجی باید باشد.حالا اگر برخورد سختی صورت می‌گرفت ، ممکن بود خداوند را هم منکر شود. موارد گوناگونی شبیه به این بوده که درجامعه شخص یک خطا داشته، چون آمر فکر تاثیر امر را نکرده و بی‌گدار به آب زده؛ شخص اصل و اساس را هم منکر شده است. همین در مورد حجاب هم مصداق دارد.
مقام معظم رهبری درسفر به قم در جواب طلبه‌ای که از بدحجابی زنی گله مند بود فرموده بودند آقای فلانی همین خانمی که حالا یک اشتباهی هم دارد؛ الان عکس امام(ره) دردست دارد و اشک می‌ریزد ، آیا می‌توان گفت که او لامذهب است؟ اگر با او بد برخورد شود ، نتیجه عکس خواهد شد و موجب کدورت در جامعه خواهد شد.
مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران مورخ ۲۵/۹/۷۹فرمود امر و نهی فقط زبان و گفتن است. البته یک مرحله قبل از زبان هم دارد که مرحله قلب است. و اگر آن مرحله باشد امر به معروف و زبانی ، کامل خواهد شد. وقتی که شما برای کمک به نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می‌کنید مثلا احسان به فقرا ، صدقه ، رازداری ، محبت ، همکاری ، کارهای نیک ، تواضع ؛ حلم ، صبر و…
می گویید این کارهای را بکن هنگامی که دل شما نسبت به این معروف بستگی و شیفتگی داشته باشد. این امر شما صادقانه است. وقتی کسی را از منکرات نهی می‌کنید، مثلا ظلم کردن؛ تعرض کردن ، تجاوز به دیگران اموال عمومی را حیف و میل کردن؛ دست درازی به نوامیس مردم؛ غیبت نکردن ، دروغ گفتن؛ توطئه کردن، علیه نظام اسلامی کار کردن ، بادشمن اسلام همکاری کردن و… می‌گویید این کارها را نکن؛ وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد ، این نهی یک نهی صادقانه است و خود شما هم طبق همین امر و نهی‌تان عمل می‌کنید. اگر خدای ناکرده دل با زبان همراه نباشد، آنگاه انسان مشمول این جمله می‌شود که لعن الله الامرین بالمعروف التارکین کسی که مردم را به نیکی امر می کند اما خود او به آن عمل نمی‌کند. مردم را از بدی نهی می‌کند، اما خود او همان بدی‌ را مرتکب می‌شود. چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت.
فواید امر به معروف و نهی از منکر
اگرامر به معروف و نهی از منکر خوب انجام شود فوایدی دارد. اولین فایده‌اش این است که نیکی وبدی همچنان نیکی و بدی بماند . در جامعه قدیم که سنتی عمل می‌شد ، شخص الواط وقتی خلاف می‌کرد می‌دانست مرتکب خلاف می‌شود. این خیلی خوب است انسان خودش هم بداند چه عملی خوب و چه عملی بد است. ما که حالا باسواد شده‌ایم بعضی اعمال خلاف را برای خودمان توجیه می‌کنیم. مثلا از رشوه به عنوان هدیه نام می‌بریم. و ربا را به عنوان سود پول توجیه می‌کنیم.
0,,17710176_303,00
برخورد با مردم توسط نیروهای انصار حزب‌الله
اولین فایده امر به معروف و نهی از منکراینکه مسئولین درانجام وظیفه خود راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر عمل می‌کنند یعنی بار مسئولیت کمتر می‌شود. در نتیجه عدم امر به معروف و نهی از منکر است که مسئولین آمار می‌دهند ۸۰۰هزار فقط پرونده‌های دعواهای خیابانی در محاکم تشکیل شده است.سومین فایده آن این است که کارآمدترین و کادرسازترین شیوه‌های تعامل اجتماعی است یعنی به شیوع خیر و محدود کردن شر و بدی منجر می‌شود.
حوزه‌ فردی
حوزه فردی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به امر به معروف و کارهای نیک هم هست برای جوان ، درس خواندن ؛ عبادت کردن ، اخلاق نیک ، همکاری اجتماعی ورزش صحیح و معقول رعایت آداب و عادات پسندیده در زندگی ، همه جزء اعمال خوب است.نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست.
حوزه خانواده
دربعضی ازخانواده ها حقوق زنان رعایت نمی شود. دربعضی ازخانواده ها حقوق جوانان رعایت نمی شود. بعضی ازخانواده ها به خصوص حقوق کودکان رعایت نمی شود. اینها را باید به آنان تذکر داد و از آنان خواست فقط به اینها نیست, سوء تربیت ها , بی اهتمامی ها، کمبود عواطف و از این قبیل چیزها ظلم به آنهاست. به شخص جوانی گفتم تو دوازده ساعت در کارخانه کار می کنی، و بعد ۵-۶کبوتر خریده ای که بعد از کار به اینها می رسی. تو خانواده ات را ول کرده ای در صورتی که ایشان نیاز به عاطفه و محبت دارد. بی شک وقتی از تو بی عاطفگی ببینند با یک اس ام اس از كنترل تو خارج می شوند. تو که مرد یک خانواده شده ای خانواده هم به پایداری تو پایدار می ماند.
وقتی من پدر به بچه ام این چیزها را یاد نداده ام، الان یکی از موضوعاتی که در تربیت فرزندان رعایت نمی شود این است که بچه هایمان را برای سختی بار نمی آوریم .امیرالمومنین علیه السلام به امام حسن(ع) می فرماید پسرم تو نو رسی هستی که آرزوهای بسیار نایافتنی داری ، حواست جمع باشد که دراین دنیا به آرزوهایت نمی رسی ولی ما می خواهیم آب تو دل بچه هایمان تکان نخورد.
حوزه مسئولین
حوزه مسئولین، حوزه بسیار مهمی است حضرت آقا می فرماید یعنی شما باید ما را امر به معروف و نهی ازمنکر کنید مردم باید از مسئولان کار خوب را بخواهند. آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا بلکه باید آنها بخواهند. امر یعنی دستور ونه خواهش. نهی از منکر در همه زمینه های مهم وجود دارد سوءاستفاده از منابع عمومی، رفیق بازی در مسائل عمومی کشور در باب واردات در باب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدی و غیره . همین رعایت رفاقت ها از سوی برخی مسئولان یک وقت دو نفر تاجر و کاسبند و باهم همکاری و رفاقت می کنند. آن هم یک حکم دارد؛ یک وقت است که آن کسی که مسئول دولتی است و قدرت اجازه و امضا در دست اوست با یک نفر رابطه ویژه برقرار می کند این آن چیزی است که ممنوع و گناه و حرام است.و نهی از آن بر همه کسانی که این چیزها را فهمیده اند درخود آن اداره در خود آن بخش بر مافوق او به زیردست او واجب است. تا فضا برای کسی که اهل سوءاستفاده است تنگ شود.
یک وقت به یک نفر میلیارد تومان وام می دهند بدون هیچ چیزی ولی یکی یک میلیون وام می خواهد می گویند بودجه نداریم. آخر دوره دولت گذشته بانکها آمار دادند که چند میلیارد تومان وام دادایم بعد کاشف به عمل آمد که بسیاری از این وام ها به پرسنل خود بانکها پرداخت شده بود. رئیس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که اعتبار برای پرداخت وام ازدواج نداریم. در همین تاریخ وام پرسنل برای تهیه مسکن به ۱۲۰میلیون تومان آن هم به صورت قرض الحسنه ارتقاء یافت.در حالی که پسرانی هستند که عدم دریافت ۵میلیون تومان وام آنها را از ازدواج منصرف می کند.
شیوه های کاربردی در تذکرلسانی
اول : مهربانی و گذشت
اگر گناهکار احساس کندکه امر کننده از روی دلسوزی و شفقت به او تذکر می دهد دشواری های پذیرش را تحمل می کند.
دوم: اعطای شخصیت
در برخورد با یک نفر لغزشکار نباید از طریق توهین به شخصیت وی لطمه وارد ساخت.
سوم:جلب اعتماد
این شیوه از مسائلی است که نیاز به روانشناسی خاصی در تذکر دارد
چهارم: بازبان طرف صحبت کنیم
در تذکرلسانی نباید از اصطلاحات فلسفی و علمی صرف استفاده نماییم بلکه هر شخص را به فراخور سواد و فهمش متوجه گناه و خلافش بکنیم چرا که انبیا هم همین وظیفه را در برخورد با امتهای خود داشتند.
پنجم:در نظر گرفتن وضعیت روحی و روانی گناهکار
یکی از عوامل موفقیت امر و نهی ایجاد زمینه های روحی و روانی مناسب تاثیر است زمینه سازی به معنای ایجاد مقتضیات تاثیر و برطرف ساختن موانع موفقیت در امر و نهی است مثلا اگر شخص گناهکار در موردی نیازمند کمک است نیاز او را برطرف سازند و همزمان با این مساعدت او را مورد امر و نهی قرار دهند.
ششم: رعایت ادب در گفتار
انسان جدای از جمادات و حیوانات دیگر دارای شعور و درک می باشد به طوری که حالت گفتار انسان عصبانی بودن ، با تکبر گفتن ، با ادب گفتن ، شخصیت دادن به طرف مقابل
هفتم: محترم شمردن عقاید
افراد هرکس عقیده و راهی انتخاب کرده که برایش عزیز و زیباست اگر عقاید وی از طرف دیگران مورد توهین واقع شود او نیز واکنش نشان می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: