۱۳۹۳ تیر ۲۶, پنجشنبه

گزارشی از وضعیت ٦ بانوی بهایی در زندان وکیل آباد مشهد



http://farsi.iranbriefing.net/
اعمال فشار بر پیروان ادیان و مذاهب گوناگون در حاکمیت جمهوری اسلامی همواره دارای شدت بوده است. زندان و شکنجه  پیروان ادیان و مذاهب گوناگون توسط نهادهای امنیتی، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران تنها بخشی از نقض آشکار حقوق بشر در مورد شهروندانی است که دارای دین و یا مذهب مجزا از سیستم حاکمیت جمهوری اسلامی هستند.
Rozita Vaseghi
Rozita Vaseghi
بسیاری از این شهروندان صرف به دلیل داشتن اعتقادات دینی و مذهبی در شرایط گوناگون همواره مورد ضرب و شتم، هتک حرمت، شکنجه، زندان و اعدام قرار گرفته‌اند.
تخریب منازل و قبرستان‌های محل دفن پیروان این ادیان و مذاهب، جلوگیری از کسب و کار و به تعطیلی کشاندن مغازه‌های آنان، اخراج از ادرات و گزینش نکردنشان در دانشگاه‌ها، بخش کوچکی از تبعیض و فشارهایی است که در حاکمیت جمهوری اسلامی در مورد این گونه شهروندان اعمال می‌شوند.
گزارشی که در ادامه آمده است، حکایت از وضعیت ٦ زن دارد که در زندان وکیل آباد مشهد به اتهام اعتقاد به دین بهائیت مورد آزار و شکنجه و فشار در بدترین شرایط موجود زندان قرار گرفته‌اند.
Sima Ashrafi
Sima Ashrafi
بند  ۵ نسوان زندان مرکزی وکیل آباد مشهد یک بند اختصاصی برای زندانیان عقیدتی است. این بند شامل یک اتاق به مساحت تقریبی ۳۰متر مربع با احتساب سرویس بهداشتی و حمام است و صرفاً به زندانیان زن بهایی اختصاص یافته که تعداد آنها در حال حاضر ۶نفر است. پنج نفر از زندانیان هر یک به پنج سال و یک نفر به چهار سال حبس محکوم شده اند. عنوان محکومیت همگی اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق بهائیت و فعالیت های اعتقادی است.
برای این بند شرایط تبعیض آمیزی از طرف مسئولین زندان اعمال می شود. زندانیان تنها یک ساعت صبح زود برای استفاده از سالن ورزش و یک ساعت و نیم بعد از ظهر ها حق خروج از اتاق را دارند و بقیه ساعات شبانه روز، درب اتاق بسته است.
Nura Nabil Zadeh
Nura Nabil Zadeh
این زندانیان از حقوق سایر زندانیان محرومند. از دسترسی به کتابخانه زندان محرومند، حق صحبت و تماس با سایر زندانیان زن را ندارند و در ساعات استفاده آنها از سالن ورزش و هواخوری سایر زندانیان زن از این محیط ها تخلیه می شوند، آنها را به طور کامل ایزوله کرده اند تا با بقیه زندانیان تماس و ارتباط نداشته باشند و علت حضورشان در زندان برای بقیه زندانیان نا معلوم باشد. اگر بر حسب تصادف در مواقع خرید از فروشگاه یا تلفن روزانه با سایر زندانیان زن همکلام شوند مورد تنبیه قرار می گیرند.
این زندانیان همچنین از حق مرخصی که سایر زندانیان عمومی دارند، محرومند. آنها به عنوان زندانی امنیتی تنها با اجازه دادستان می توانند به مرخصی بروند و دادستان هم چشم به دهان مسئولین اداره اطلاعات مشهد دارد.
Sonia Ahmadi
Sonia Ahmadi
اسامی زندانیان بهایی در این بند به شرح زیر است:
١. رزیتا واثقی محکومیت ۵سال
٢. سیما اشراقی محکومیت ۵سال
٣. نورا نبیل زاده محکومیت ۵سال
٤. سونیا احمدی محکومیت ۵سال
٥. نیکا خلوصی محکومیت ۶سال ( با اعمال قانون جدید مجازات اسلامی ۵سال )
٦. نوا خلوصی محکومیت ۴٫۵سال ( با اعمال قانون جدید مجازات اسلامی ۴سال )
Nika & Nava Khulosi
Nika & Nava Khulosi
رزیتا واثقی اکنون بیش از چهار سال از محکومیت خود را سپری کرده اما بدليل مخالفت ادره اطلاعات مشهد حتي یک روز مرخصی نداشته است.
این شش نفر اکنون در انتظار انتقال دو زندانی بهایی دیگر به نام های می خلوصی و دُرّی امری هستند که هم اکنون حدود یک ماه است در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد در بازداشت موقت بسر می برند.
منبع

هیچ نظری موجود نیست: