۱۳۹۳ تیر ۲۷, جمعه

محمد قوچانی: ما روزنامه‌نگاریم، ما را اعدام نکنید


محمد قوچانی: ما روزنامه‌نگاریم، ما را اعدام نکنید
توسط : مهرداد مقدسی
http://www.radioshahrvand.com/
اصحاب و دست‌اندرکاران رسانه‌های ایران در دیدار با روحانی، در شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ تیر خواهان رفع تهدیدها و فشار بر اهل قلم شدند.
طی این دیدار ۵ تن از روزنامه‌نگاران و مدیران رسانه‌ای مشکلات و نقطه نظرات خود را به اطلاع روحانی رساندند.
در این درخواست به برخی از مشکلات ساختاری نظیر تبعیض میان رسانه‌های حکومتی و غیردولتی اشاره شد.
محمد قوچانی، سردبیر مهرنامه گفت که محاکمه روزنامه‌نگاران در ایران با اغراض سیاسی صورت می‌گیرد.
محمدعلی وکیلی، دبیرکل انجمن روزنامه‌های غیردولتی که سردبیری روزنامه ابتکار را نیزبه عهده دارد از عدم تعادل میان رسانه‌های بخش خصوصی از یک‌سو و رسانه‌های دولتی، شبه‌دولتی و حاکمیتی از سوی دیگر انتقاد کرد. وکیلی همچنین از ضریب امنیتی بالا برای برخی از روزنامه‌ها و رسانه‌های حکومتی گلایه کرد و آن را دلیل کمبود نشاط در فضای رسانه‌ای خواند.
سردبیر "مهرنامه"، محمد قوچانی، خطاب به روحانی گفت: "ما به زبان قلم سخن می‌گوییم، نه به زبان قدرت. هرچند که زبان اهل قدرت را به خوبی می‌شناسیم.
وی با اشاره به فشارهایی که متوجه مطبوعات بوده است تاکید کرد که که صاحبان قدرت در ایران به روحانی نیز تهمت می‌زنند و او را تهدید می‌کنند."
در ادامه قوچانی ضمن انتقاد از قلم‌بدستانی که در خدمت قدرتند، گفت: "آنهایی که سال‌ها فرزندان این انقلاب را به کوچکترین بهانه و شاید خطایی ضد انقلاب خواندند و جز با پول بیت‌المال نمی‌توانند روزنامه‌نگاری کنند، کسانی که با بذل جان و مال خود روزنامه‌نگاری می‌کنند را غیرخودی می‌خوانند. آنهایی که در روزنامه‌هایشان مناسبت‌های انقلابی را با حذف و این و آن نشانه‌گذاری کرده‌اند و روزهای وحدت‌بخش آن انقلاب را از یاد برده‌اند. آنهایی که کارشان حذف حداکثری، افتخارشان شمارش ریزش‌ها و مذهب‌شان تکفیر خلق خداست.»
پر واضح است که سردبیر" مهرنامه" روزنامه‌هایی نظیر کیهان و ایران را مد نظر دارد که از امکانات دولتی در سال‌های گذشته بیشترین بهره را برده‌اند، اما همواره انتقاد‌های آنان متوجه سیاستمداران اصلاح‌طلب و منتقدان نظام بوده است.
قوچانی تاکید کرد که: روزنامه‌نگاران کافر نیستند وی افزود:" مطبوعات را اعدام نکنید. ما روزنامه‌نگاریم و به این حرفه عشق می‌ورزیم و آن را با هیچ مقامی عوض نمی‌کنیم، اما ثبات حرفه‌ای حق ماست به کوچکترین انتقاد و اشتباهی حق، عشق و کارمان را از ما نگیرید".
وی افزود:"چرا به کوچک‌ترین اشتباه یک رسانه را و یک نهاد مدنی را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم می‌کنند. آیا گناه یک روزنامه‌نگار ولو خطاکار از گناه یک دولتمرد متخلس یا قاضی ناعادل یا درجه‌دار خاطی که به اموال عمومی، عدالت اجتماعی یا اعتماد ملی خیانت می‌کند بیشتر است؟"
سردبیر مهرنامه افزود: به بهانه رسیدگی به اتهام این افراد "نهاد دولت یا دادگستری یا نیروهای مسلح" منحل و تعطیل نمی‌شود.
قوچانی با نگاهی به دوره احمدی‌نژاد گفت که اهل قلم در این سال‌های سخت با یک "تلفن مدعی‌العموم" از کار باز می‌ماندند و مجبور به خانه‌نشینی می‌شدند.
در این مراسم برخی از مدیران عاملان خبرگزاری‌ها؛ مدیر مسوولان روزنامه‌ها، هفت‌نامه‌ها و ماه نامه‌ها، مدیران برخی از شبکه‌های رادیو و تلویزیون، اساتید روزنامه نگاری، مدیران روابط عمومی برخی از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و شخصیت‌هایی چون لطف‌اله میثمی، دعاگو، محمد قوچانی، علی عسگری(مدیرعامل خبرگزاری مهر)، سعید پورعلی مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، بیژن مقدم، مهدی رحمانیان، امیر محبیان، دارابی، محمد علی وکیلی، افخم سخنگوی وزارت خارجه راه چمنی، ژاله فرامرزیان دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران، شکرخواه، روغنی‌ها و ... حضور داشتند.
همچنین افرادی چون محمد صادق، مشاور رسانه‌ای رییس جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رییس جمهور را در این مراسم همراهی می‌کردند.

هیچ نظری موجود نیست: