۱۳۹۳ مرداد ۴, شنبه

درخواست ادامه‌ تحریم صداوسیما از سوی کمپین بین‌المللی حقوق بشربرای ایران


درخواست ادامه‌ تحریم صداوسیما از سوی کمپین بین‌المللی حقوق بشربرای ایران
http://www.radioshahrvand.com/
توسط : مهرداد مقدسی
کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای ایران با انتشار گزارشی خواستار آن شد که تحریم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از سوی ایالات متحده آمریکا از سر گرفته شود.
در فوریه ۲۰۱۳ کنگره‌ی ایالات متحده آمریکا، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را به دلیل ارسال پارازیت روی امواج ماهواره و برخی دیگر از موارد مصداق نقض حقوق بشر، تحریم کرد.
پس از رایزنی های انجام شده در مذاکرات هسته ای، این تحریم در فوریه‌ی ۲۰۱۴ به شکل موقت و برای مدت ۱۸۰ روز برداشته شد. دولت آمریکا می‌گوید ایران ارسال پارازیت را متوقف کرده و فعلا دلیلی برای ادامه‌ی تحریم نیست، اما اکنون این نهاد حقوق بشر بین المللی خواهان تمدید این تحریم ها شده است.
اتهام‌هایی که کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای ایران، متوجه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌داند در سه مبحث عمده گنجانده شده است که ارسال پارازیت محلی، تهیه و پخش اعترافات اجباری، اتهام‌زنی و ادامه‌ی روند سانسور را شامل می شود.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در گزارش جدید خود می گوید: صداوسیمای جمهوری اسلامی همچنان حقوق بشر را نقض می‌کند و دلیلی برای توقف تحریم این سازمان وجود ندارد.
در این گزارش تاکید شده است که ایران هنوز پارازیت محلی ارسال می‌کند. در این نوع از ارسال پارازیت، دریافت‌کنندگان محلی امواج ماهواره‌ای هدف پارازیت قرار می‌گیرند. این گزارش می‌گوید ایران اگرچه ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌های ارسال‌کننده امواج را متوقف کرده، اما همچنان پارازیت محلی می‌فرستد.
بسیاری از بینندگان برنامه‌های ماهواره‌ای در ایران به دلیل پارازیت‌های محلی در بسیاری از ساعات روز نمی‌توانند برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور را دریافت و تماشا کنند.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید: با محروم کردن شهروندان ایران از امکان تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای، ایران عملا هنوز سانسور و سرکوب را ادامه می‌دهد.
نقض قوانین عادلانه‌ی دادرسی بین‌المللی با پخش برنامه‌های اعترافات اجباری فعالان سیاسی، اقلیت‌های مذهبی و فعالان جامعه مدنی، همچنین نشر اکاذیب علیه روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی و زدن اتهام‌ها بی‌اساس به آنان، دیگر دلیل این نهاد حقوق بشری جهت درخواست از سر گیری تحریم علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.
در گزارش تاکید می‌شود که پخش این اعترافات تحت فشار و شکنجه معمولا تبدیل به مدارک اصلی برای ارایه در دادگاه‌ها می‌شود و فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران را به حبس و تبعید محکوم می‌کند.
گزارش برنامه‌ی خبری هشت و سی علیه مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی که مدیریت صفحه‌ی آزادی‌های یواشکی زنان ایران را برعهده دارد، یکی از این دست گزارش‌های سازمان صداوسیما است.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین تاکید کرد که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران همچنان با شدت هر صدای مخالفی را سانسور و حذف می‌کند و پوشش گزینشی وقایع را همچنان ادامه می‌دهد.
این نهاد حقوق بشری معتقد است که لغو تحریم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، تاثیر معکوس خواهد گذاشت و می‌تواند روند نقض حقوق شهروندان و سانسور در کشور را شدت بخشد.
این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز در ماه مارس ۲۰۱۳ نام عزت‌اله ضرغامی و برخی دیگر از مقامات ایرانی را به اتهام نقض فاحش حقوق بشر در لیست افراد تحت تحریم قرار داد. بر اساس این تحریم‌ها اموال این مقامات مسدود شده و آنان اجازه مسافرت به کشورهای عضو این اتحادیه را ندارند.


هیچ نظری موجود نیست: