۱۳۹۳ تیر ۲۵, چهارشنبه

گذشت بیش از یک ماه از اعتصاب غذای شهرام امیری


گذشت بیش از یک ماه از اعتصاب غذای شهرام امیری
http://www.radioshahrvand.com/
توسط :مهرداد مقدسی
شهرام امیری پژوهش گر و متخصص رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی دانشگاه صنعتی مالک اشتر (وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ، که پیش تر مدعی شده بود در سفر حج عمره به عربستان در خرداد ۱۳۸۸ ، توسط آمریکایی ها ربوده و به آمریکا انتقال داده شده است اکنون در زندان به سر می برد و دست به اعتصاب غذا زده است.
امیری پس از آنکه به گفته خودش ربوده شد و به خانه های امن انتقال یافت از همان خانه های امن ، اقدام به تماسِ اینترنتتی و انتشار ویدیوهایی نمود، حدود ۱۳ ماه بعد از انتشار آن ویدیوها ، در ۲۲ تیر ۱۳۸۹ ، به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعه کرد و دو روز پس از آن نیز به ایران بازگشت .
به گفته بستگان امیری؛ خانواده وی پیش از بازگشت شهرام به کشور ، یک ماه در بازداشت بوده اند تا او مجبور به بازگشت به ایران شود.
وی پس از بازگشت به ایران ، مورد استقبال مقامات عالی رتبه وزارت خانه‌های امور خارجه و دفاع قرار گرفت و و از او به عنوان قهرمان ملی تجلیل شد.
اکنون شهرام امیری حدود ۳ سال است که بلاتکلیف در بند امنیتی زندانِ پادگانِ جی تهران به سر می برد و بیش از یک ماه است که دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.
درهمین راستا، امیری در‌‌ همان ایام ورود به کشور ، در چندین برنامه زنده تلویزیون ایران حضور یافت و ضمن تشریح جزییات چگونگی ربوده شدنش ازعربستان توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ، اعلام کرد که به مدد الهی و یاری چند دوست معتمد از ایران ، توانسته از دست سازمان سیا و اف بی‌ آی بگریزد و به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پناه ببرد.
امیری که پیش از آن ، از او به عنوان دانشمند هسته‌ای پناهنده شده به آمریکا یاد می‌شد ، در تیرماه ۱۳۸۹ ، وقتی نامش بر سر زبان‌ها افتاد که چندین ویدیوی متناقض از وی در فضای سایبری منتشر شد که در تعدادی از آن‌ها اعلام کرده بود ؛ به جهت تحصیل به آمریکا پناهنده شده و مهاجرت کرده است و در تعدادی دیگر نیز اعلام کرده بود که آمریکا وی را ربوده و در صدد بازگشت به کشور است.
در خرداد ۱۳۹۱ ، خبری از سوی خانواده وی در اختیار رسانه ها قرار گرفت که نشان می داد وی به اتهام «تماس و برقراری ارتباط مجرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و در اختیار گذاردن اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن» ، با حکم شعبه هفتم دادگاه نظامی تهران ، به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شده است.
این در حالی است که به گفته هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت دولت آمریکا ، میهمان دولت آمریکا بوده است و بنا بر خواست خود به آمریکا رفته و از آمریکا هم خارج شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: