۱۳۹۳ تیر ۲۷, جمعه

احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته ای به مدت۴ ماه


احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته ای به مدت۴ ماه
http://www.radioshahrvand.com/
توسط : مهرداد مقدسی
مذاکرات هسته ای ایران و شش کشور قدرتمند جهان روز جمعه در وین همچنان ادامه پیدا کرد و دو طرف بر سر تمدید مهلت مذاکرات به توافق رسیده‌ و در حال بحث درباره شرایط تمدید هستند.
اکنون بیش از دو روز است که ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک و مشخصا ایران و آمریکا بر سر جزییات ادامه گفتگوها تا بیست و سوم ماه نوامبر (چهار ماه دیگر) به مذاکره پرداختند و هنوز به نتیجه مشخصی در این رابطه نرسیده اند.
پیش بینی می شود، مذاکرات طرفین تا ظهر روز جمعه، ۲۷ تیر، به پایان برسد، ولی گفت‌وگوها به درازا کشیده است.
دو طرف توافق کرده‌اند مهلت مذاکرات را برای یک دوره چهار ماهه، تا سالگرد توافقنامه ژنو در آذر ماه، تمدید کنند و هم‌اکنون بحث بر سر چگونگی و جزییات تمدید مهلت ۴ ماهه است.
مهلت شش ماهه توافق ژنو میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان روز یکشنبه،‌۲۹ تیرماه، به پایان می رسد.
دو طرف تا بعد از نیمه‌شب پنجشنبه در حال مذاکره بوده‌اند و پس از آن، نمایندگان گروه ۱+۵ برای تصمیم‌گیری درباره تمدید فرصت مذاکرات جلسه داشتند و قرار بود نتیجه را به طرف ایرانی اعلام کنند.
این در حالی است که هنگام مذاکرات هسته‌ای در وین، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی هم با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است.
پس از توافق ژنو در آذر سال گذشته، گروه ۱+۵ پذیرفت که معادل چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از مطالبات ایران را در هشت قسط به ایران پرداخت کند.
از مسایل مورد بحث برای تمدید مهلت توافق نهایی از سوی پنج بعلاوه یک،‌ اعمال محدودیت های تازه بر برنامه هسته ای ایران است و تهران هم خواستار رفع یا تعلیق برخی تحریم ها یا آزاد شدن مقدار بیشتری از اموال توقیف شده خود است.

هیچ نظری موجود نیست: