۱۳۹۳ تیر ۲۵, چهارشنبه

حذف نام "بلوچستان" در مراودات اداری ایران


حذف نام "بلوچستان" در مراودات اداری ایران
http://www.radioshahrvand.com/
توسط : مهرداد مقدسی
بیش از شش ماه است که نام بلوچستان از سربرگ های ادارات دولتی و خصوصی ، حتی در رسیدهای خودپردازها حذف شده و فقط نوشته شده استان سیستان، که باعث واکنش شدید مردم این استان شده است.
در این راستا اعتراض های گسترده ای در مجامع مربوطه ایران و جهان صورت پذیرفت و در پی نگرانی عمومی بخاطر حذف نام "بلوچستان" از برخی از سربرگ ها و اوراق رسمی ادارات دولتی در استان سیستان و بلوچستان و صرفا اکتفا به ذکر "سیستان" بیش از 7 تن از امامان جمعه بلوچ در خطبه های نماز جمعه 11 ژون 2014 به حذف نام بلوچستان اعتراض کرده و از مسوولان مربوطه خواستند این موضوع را پیگیری نمایند.
محمد سعید اربابی نماینده ایرانشهر، محمدرضا پشنگ نماینده خاش و یعقوب جدگال نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی ایران به روند حذف نام بلوچستان از سربرگ های رسمی ادارات و سازمانها در استان سیستان و بلوچستان اعتراض کرده و از حسن روحانی خواستند که به آنچه آنها آنرا "توطئه" ای علیه بلوچستان نامیدند، پایان دهند.
فعالان، گروه ها و سازمانهای سیاسی بلوچ مانند حزب مردم بلوچستان، "بلوچ راج زرمبش" و مرکز مطالعات بلوچستان - لندن از برگزاری کنفرانسی علیه آنچه آنها "ترفندهای جدید ضد بلوچ و بلوچستان" نامیدند در اروپا خبر دادند.
به گزارش کمپین فعالان بلوچ روز جمعه گذشته امامان جمعه شهرهای مختلف بلوچستان، علیه حذف نام بلوچستان در خطبه های نماز جمعه سخنرانی کردند.
بلوچستان در دوران قاجاریه مدتی جز ولایت کرمان به نام ولایت کرمان و بلوچستان بوده است و از نام سیستان خبری نبود، پس از آن فقط ولایت بلوچستان، سپس استان بلوچستان نامیده می شد، اما در دهه 1940 میلادی اسم سیستان به آن اضافه شد تا احساسات ناسیونالیستی و حس مالکیت این استان توسط بلوچ ها را کاهش دهند.
اکنون در قبض های آب، برق، گاز و بانک ها کلمه بلوچستان حذف شده است و فقط نام سیستان دیده میشود. این در حالی است که سیستان فقط ۱۶۰۰۰ کیلومتر مربع و بلوچستان ۱۶۴۰۰۰ کیلومت مربع است و اکثریت جمعیت سیستان هم بلوچ هستند.

هیچ نظری موجود نیست: