۱۳۹۳ تیر ۱۹, پنجشنبه

افشا گری ادوارد اسنودن در مورد ایران


افشا گری ادوارد اسنودن در مورد ایران
http://www.radioshahrvand.com/
توسط مهرداد مقدسی
مقاطعه کار سابق "سازمان امنیت ملی آمریکا" (ان اس ای) ادوارد اسنودن اسنادی منتشر کرده،
که براساس آن سازمان های جاسوسی آمریکا ای میل های پنج چهره برجسته مسلمان در آمریکا را در تلاشی برای شناسایی تهدیدهای امنیتی زیر نظر داشته اند.
هوشنگ امیراحمدی استاد دانشگاه راتگرز نیزدر میان این اسامی به چشم می خورد. امیراحمدی می گوید که از شنیدن این ادعا خیلی متعجب نیست.
این گزارش تازه منتشر شده می ‌گوید ایمیل های او از تابستان شش سال پیش زیر نظر بوده و این دست کم تا بهار سال بعد ادامه داشته.
واکنش امیر احمدی پس از آنکه سایت خبری اینترسپت این خبر را منتشر کرد،بسیارعادی بود وی اظهار نمود که این مساله بعید نبوده است.
"این در حالی است که، اف بی آی" و "ان اس ای" گفته اند، فقط وقتی در زندگی آمریکایی ها تجسس می کنند که دلایل موجه در اختیار داشته باشند.
اینترسپت چنین گزارش داده است: "سازمان امنیت ملی و اف بی آی به طور مخفیانه ای میل های چهره های برجسته مسلمان در آمریکا را زیر نظر داشتند…این کار بر اساس رویه هایی که برای یافتن تروریست ها و جاسوس های خارجی استفاده می شود انجام شد."
پیر امیدیار، بنیان‌گذار ایرانی‌تبار بنگاه خرید و فروش اینترنتی" ای‌بی" اینترسپت را راه انداخته تا مجرایی باشد برای انتشار گزارش‌های پژوهشی و افشاگرانه .
اسامی و سمت های اشخاصی که در این گزارش نام برده شده اند عبارتند از:
•هوشنگ امیراحمدی، استاد ایرانی الاصل دانشگاه راتگرز آمریکا
•عاصم غفور، وکیلی که نمایندگی شماری از افراد مظنون در پرونده های مرتبط با تروریسم را به عهده داشت
•آقا سعید، استاد سابق علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا
•نهاد عوض، مدیر اجرایی شورای روابط آمریکا و اسلام
•فیصل گل یک عامل حزب جمهوری خواه و کارمند سابق سازمان امنیت داخلی
همه این افراد شرکت در فعالیت های تروریستی را منکرشده اند.
پس از انتشار این گزارش دادگستری و ان آی سی اعلام نمودند،تنها زمانی مبادرت به کاوش و تفحص در ایمیل آمریکایی تبارها می کنند که دلایل کافی برای این کار داشته باشند.
هردوسازمان در بیانیه ای مشترک نوشتند: "این ادعا که سازمان های اطلاعاتی آمریکا علیه چهره های سیاسی، مذهبی یا فعالان فقط به دلیل اختلاف نظر آنها با سیاست های دولت یا انتقاد آنها از دولت یا استفاده از حقوق مندرج در قانون اساسی تحت تجسس الکترونیکی قرار می گیرند کاملا غلط است."
کاخ سفید اعلام کرد پس از انتشاراین گزارش و در پی این ادعاها به سازمان امنیت ملی دستور بررسی آن را داده است.
اسنودن سال گذشته گنجینه ای از اسناد ان اس ای را با خود از آمریکا خارج کرد و در اختیار رسانه ها گذاشت.اسناد ی که نشان دهنده تجسس گسترده داخلی و خارجی بر زندگی میلیون ها شهروند آمریکایی و همچنین سایر کشورها از جمله سران بعضی کشورهای دوست و دشمن آمریکا را شامل می شود.
این در حالی است که کنگره آمریکا، اخیرا سعی کرده است، تجسس الکترونیکی توسط سازمان امنیت ملی را مهار کند. قانونی که مجلس نمایندگان تصویب کرد ان اس ای را از جمع آوری اطلاعات شخصی آمریکایی ها در اینترنت بدون داشتن حکم از دادگاه منع می کند.
هوشنگ امیراحمدی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه راتگرز آمریکا و رییس شورای ایرانی آمریکایی، در سال های گذشته برای بهبود روابط ایران و آمریکا فعال بوده و در این باره هم در دولت محمد خاتمی و هم در دولت محمود احمدی‌نژاد با مقامات دو کشور تماس داشته است.
امیراحمدی گفت خودش هم از این افشاگری تازه، چندان شگفت زده نشده است: "من و همکارانم در شورای ایرانی آمریکایی همیشه عملکردمان شفاف بوده و به همین خاطر چیزی برای نگرانی نداشته ایم. به همین خاطر هم از این شنود و رصد، نتیجه ای به دست نیامده است."
رییس شورای ایرانی آمریکایی، می گوید: "وقتی برای رفع یک مخاصمه ۳۵ ساله تلاش می کنیم، شاید این فشارها طبیعی باشد. در ایران هم که دست راستی ها مثل روزنامه کیهان مرا به جاسوسی برای آمریکا متهم کرده اند."
از نکات بارز زندگی سیاسی، امیر احمدی این است که دو بار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت‌نام کرده و البته رد صلاحیت شده، خودش را یک سکولار معرفی می کند که دیدگاه هایی لیبرال درباره مسایل مدنی دارد.

هیچ نظری موجود نیست: